Thursday 20 December 2012

Invandrare i Spanien som vill Integrera

Idag Julhandla jag på Al Campo, en stor galleria. Kände att jag ville ha lite kontanter på mig så jag leta upp en bankomat. Normalt brukar kortet spottas ut direkt men idag fick jag vänta en bra stund. Kändes som en evighet. Jag fick smått panik och vänder mig om till damen bakom mig och säger till henne, "Mi tarjeta???." Hon ler och svarar "por aqui" och pekar på bankomaten som precis just då matar ut mitt älskade kort. Så efter denna händelse kommer jag efter Jul besöka Oficina de Extranjeria och skaffa mig ett N.I.E nummer (typ spanskt personnummer) som jag kan använda för att kunna öppna ett spanskt bankkonto. Jag kommer nog att vistas en hel del i Spanien i framtiden så det kan nog behövas ifall man av en händelse förlorar sitt kort.