Tuesday 13 August 2013

Chokladboll, kokosboll, havreboll eller negerboll

Rullade en drös chokladbollar lagom färdiga till Måns och Allsången ikväll. Tog fram en gammal receptbok som jag fått av min Mor. Ska slå upp ordet chokladboll och hittar ordet negerboll istället. Boken är tryckt på 80-talet. På den tiden fanns det fördomsfria negerbollar nu är dem fördomsfulla. Ett mycket laddat ord blev det. Undrar när och hur det börja. Klart att jag rättar mig i ledet så numera säger jag också chokladboll, jag vill juh såklart inte vara fördomsfull, inskränkt och trångsynt. Det var jag väl inte på 80-talet heller, hoppas jag. Funderar nu, ska jag kasta boken eller spara den åt historien till dem efterföljande?


 





Några kommentarer om ämnet, laddat som sagt :)


Maria: jag förstår inte hur svårt det kan vara om nu någon blir kränkt av ordet på bakelsen: Varför är det så svårt för en del att kalla den chokladboll? Det har jag gjort i hela mitt liv så det måste varit okej redan på 80-talet, och är därför inget nytt begrepp.

Gunnel: Jag brukar undra om de som pläderar för Rätten Att Säga Negerboll tror att kakan är smaksatt med negrer. Är det inte choklad?
OBS ironi!

Leif: Nej, den är gjord av neger. Man skär ner några bitar neger i en skål och efterarbetar med en stavmixer. Rullas till små bollar och kallas negerboll, invandrarkulor och rullar man dem sedan i kokos så kallas de ”gambiaskalle med mjäll” Kärt barn har många namn ;) Hej Gunnel. Träffades inte vi som unga i Stockholm för så där ca 45år sedan.

Johan: Det är alltså detta som är problemet, här som skon klämmer. Stycket innan skriver du ”Vita medelålders män…”, vilket är precis lika illa. Svårt att ta dig seriös när du håller på med sådant hyckleri!

Kurre: En negerboll är en nergerboll, en chokladboll vet jag inte vad det är, det är då inte en negerboll.

Björn: Ordet ”viting” ska väl jämföras med ”svarting”!!?? Ute i världen är vi Européer, jag ser inget konstigt med det, en asiat från asien (många länder där) och en neger är från afrika. Vari ligger allas problem???